כסלו תשמ"ב - ר' אהרן קורנט

מתוך Yomanim

קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(יום ה' ז' כסלו ה'תשמ"ב)
(יום ב' י"ח כסלו אור לחג הגאולה י"ט בכסלו)
שורה 106: שורה 106:
* כשאדמוה"ז נסע לפטרבורג אמר שהחסידים לא יבואו לשם בעיקר פחד מהחסיד ר' מיכאל אפאצקער שהי' בעל רוח הקודש ופעם אמר לו שהמלאכים מתאווים ורוצים לזכות לשמש אותו והוא ע"י עבודתו ישרוף את פרטבורג וזה אדמוה"ז לא רצה, לכאורה הם רצחו, גויים וכו' א"כ מה איכפת לאדמוה"ז שישרף אלא אם הי' כך לא הי' החג של י"ט כסלו כי ענין החסידות הוא דווקא לפעול בעולם שבדרך העולם והטבע זכה בדין ויצא ממאסר. וכפי שאמר שהי' יכול לפעול את יציאתו מהמאסר ואת כל הענין ע"י העברת יד על המצח שזהו ההבדל בין חב"ד לשיטת ר' שלמה מקרלין שאמר וצדיק באמונתו יחַי' דהיינו שהוא פועל את כל העניינים עבור החסידים הרי הענין נפעל אבל הדבר עצמו אינו מתברר. אבל שיטת אדמוה"ז שצדיק באמונתו יחְי' דהיינו שהצדיק עושה את ענייניו אבל החסידים צריכים בעצמם לפעול ולעבוד על עצמם, ובפרט בדורות האחרונים ובדורינו זה במיוחד וזהו מפני ב' סיבות א. מצד חושך הגלות. ב. מפני שמתקרבים לזמן ביאת המשיח שיהי' ומלאה הארץ דעה את הוי' ומצד זה שעושים את רצון הרבי שזהו ענין עצמי ולכן כשבאים ליהודי ואומרים לו תניח תפילין מצד שהרבי אמר אף שאיננו יודע על הרבי הרי הענין העצמי נמשך ג"כ כי בעצם אין חילוקים. ובנוגע לפועל דהיינו לאחרי י"ט-כ' כסלו לכ"א כסלו והלאה הרי צריכים לראות לפעול לפועל בענין הג' קווים תורה וגמ"ח ומתפלל עם הציבור דהיינו שילמד וילמד תורה כרגיל מצד הנקודה לא לעצמו וכן גמ"ח לעיל ותפילה כפשוטו כפי רצון רבותינו נשיאינו.  
* כשאדמוה"ז נסע לפטרבורג אמר שהחסידים לא יבואו לשם בעיקר פחד מהחסיד ר' מיכאל אפאצקער שהי' בעל רוח הקודש ופעם אמר לו שהמלאכים מתאווים ורוצים לזכות לשמש אותו והוא ע"י עבודתו ישרוף את פרטבורג וזה אדמוה"ז לא רצה, לכאורה הם רצחו, גויים וכו' א"כ מה איכפת לאדמוה"ז שישרף אלא אם הי' כך לא הי' החג של י"ט כסלו כי ענין החסידות הוא דווקא לפעול בעולם שבדרך העולם והטבע זכה בדין ויצא ממאסר. וכפי שאמר שהי' יכול לפעול את יציאתו מהמאסר ואת כל הענין ע"י העברת יד על המצח שזהו ההבדל בין חב"ד לשיטת ר' שלמה מקרלין שאמר וצדיק באמונתו יחַי' דהיינו שהוא פועל את כל העניינים עבור החסידים הרי הענין נפעל אבל הדבר עצמו אינו מתברר. אבל שיטת אדמוה"ז שצדיק באמונתו יחְי' דהיינו שהצדיק עושה את ענייניו אבל החסידים צריכים בעצמם לפעול ולעבוד על עצמם, ובפרט בדורות האחרונים ובדורינו זה במיוחד וזהו מפני ב' סיבות א. מצד חושך הגלות. ב. מפני שמתקרבים לזמן ביאת המשיח שיהי' ומלאה הארץ דעה את הוי' ומצד זה שעושים את רצון הרבי שזהו ענין עצמי ולכן כשבאים ליהודי ואומרים לו תניח תפילין מצד שהרבי אמר אף שאיננו יודע על הרבי הרי הענין העצמי נמשך ג"כ כי בעצם אין חילוקים. ובנוגע לפועל דהיינו לאחרי י"ט-כ' כסלו לכ"א כסלו והלאה הרי צריכים לראות לפעול לפועל בענין הג' קווים תורה וגמ"ח ומתפלל עם הציבור דהיינו שילמד וילמד תורה כרגיל מצד הנקודה לא לעצמו וכן גמ"ח לעיל ותפילה כפשוטו כפי רצון רבותינו נשיאינו.  
-
אמר שמי שאחז את הבית יד קלאמקע של תו"ת... וסיפר שהי' אחד ושמו יצחק למד בהיותו ילד בליובאוויטש שנה וחצי עברו השנים והוא התגלגל והגיע לארה"ק הגיע לקיבוץ ועזב את התומ"צ עד שאפי' ביוה"כ לא שמר מובן עד כמה שהי' 'מהדר במצוות' כשהגיע הרבי הריי"ץ לארה"ק הי' בבית מלון שהנ"ל הי' עובר דרכו בדרכו לעבודתו. הוא החליט שלא יכנס כלל לרבי בכדי שלא ישפיע עליו, בכדי לגדור את עצמו שאפי' אם ירצה לא יכנס לבש מכנסים קצרים וכל הלבושים שאיתם לא יכנס בשום אופן הוא עבר כרגיל דרך המלון וראה הרבה חסידים בחוץ וכו', ולא יכול להתאפק והלך לביתו לבש מכנסיים ארוכים וכו', ונכנס לאדמו"ר הריי"ץ מיד שנכנס אמר לו אדמו"ר הריי"ץ שהכירו מיד: 'מעדרייצאך און מעדרידצאך און צום סוף זעט מען זיך'. [מסתובבים לכאן ומסתובבים לכאן וסוכ"ס מתראים] והוא  התייפח מבכי (זיך געגאסן) וזהו שאפי' שלמד בקטנותו ורק שנה וחצי אבל היות ואחז בידית סוכ"ס חוזר למקורו. הדין הוא הוא אם ישנו אדם שיודע בדיוק את עניינו של עמלק וכל חוקיהם ונימוסיהם הרי אין צריך למחות אותו אבל אם יהי' חמור שאינו מבין ואינו יודע מה זה עמלק רק שהוא חמור של עמלק הרי צריך למחותו מן העולם מצד ששם עמלק נקרא עליו לכאורה מה הביאור בזה. אלא כדי להבין צריך להבין בענין התנשאות עצמית של עמלק שזהו מציאות עמלק ולכן זה שמשתייך לעצם עניינו של עמלק צריך למחות שזהו ענין עצמי ולא ענין גילויים כי מצד הגילויים הרי זה שמבין יותר ענין עמלק הרי צריך למחותו אבל היות ובעצם אינו שייך לעמלק הרי אין צריך למחותו כי במחיית עמלק זהו ענין עצמי שזהו רצון ה' שימחו אותו כי הוא זלע"ז לשם הוי' כמ"ש אין הכיסא שלם עד שימחה שמו של עמלק. לבעש"ט היו 60 תלמידים ולמגיד פי שנים ברוחו 120 תל' ואדמוה"ז אמר על ר' שלמה מקרלין שהי' טפח יותר גבוה מהעולם ולכן הרעיש עולמות והצ"צ מסביר שהעולם זהו ספי' המלכות מקור לנברא וטפח יותר נעלה זהו ספי' היסוד ולאין ערוך עם כל העילוי של ר' שלמה אדמוה"ז הרי לאין ערוך ענין זה בנוגע למעלת אדמוה"ז זה באופן אובייקטיבי לא אישי כי לא כהשוטים שחושבים שמדובר כאן על אנשים גשמיים וממילא סתירה בין אחד לשני כשאומרים שאחד יותר נעלה וכיו"ב ולכן אומרים הם שלהבעש"ט היו 60 תלמידים ולכן נהי' 60 שיטות בעבודת ה' אלא שזהו היות ויש 60 מדריגות בעבודת ה'. ולכן נעשה 60 תלמידים נשמות בגופים שיתגלה ה-60 עניינים רוחניים והיות ומדובר בעניינים רוחנים ולכן כל זה מדובר באופן אובייקטיבי לא בנגיעה אישית, לדוגמא א' שאל את אד"ש שידוע שהבעש"ט אמר שאם הי' רוצה הי' עולה בסערה השמימה כמו אליהו הנביא רק שרצה לקיים את עפר אתה ואל עפר תשוב. ושאל אחד את אד"ש וכי לאליהו הנביא הי' חסר השלימות של ענין זה והרבי האריך בזה אבל הנקודה בזה שדיבר כמו שוטה כי דיבר בנגיעה אישית כי כאן לא מדובר באנשים כאן מדובר בעניינים והמשכות רוחניות וכל אחד המשיך את ההמשכה שהי' צריך וממילא אליהו הנביא לפי עניינו לא הי' צריך והבעש"ט כן הי' צריך לפי עניינו ולא מדובר בבני אדם רק בעניינים רוחניים. וממילא אדמוה"ז היות עניינו הי' המשכת העצם ולכן נמשך בכל מקום ומקום ע"ד כמו החיות שנמצא בראש כמו ברגלים משא"כ הגילויים הרי כל דבר לפי אופנו 'שכל' צריך להגיע בהבנה דווקא ועניין ה'רצון' צריך להגיע בשליטה וממשלה ולא ח"ו שרוצה להגיד חסרון בעבודת ר' שלמה אלא כך הי' עניינו [נפש בעה"ב על הגוף בזה רואים ענין הבעה"ב היות שהחסידות זהו לא הגדר שלו].
+
אמר שמי שאחז את הבית יד קלאמקע של תו"ת... וסיפר שהי' אחד ושמו יצחק למד בהיותו ילד בליובאוויטש שנה וחצי עברו השנים והוא התגלגל והגיע לארה"ק הגיע לקיבוץ ועזב את התומ"צ עד שאפי' ביוה"כ לא שמר מובן עד כמה שהי' 'מהדר במצוות' כשהגיע הרבי הריי"ץ לארה"ק הי' בבית מלון שהנ"ל הי' עובר דרכו בדרכו לעבודתו. הוא החליט שלא יכנס כלל לרבי בכדי שלא ישפיע עליו, בכדי לגדור את עצמו שאפי' אם ירצה לא יכנס לבש מכנסים קצרים וכל הלבושים שאיתם לא יכנס בשום אופן הוא עבר כרגיל דרך המלון וראה הרבה חסידים בחוץ וכו', ולא יכול להתאפק והלך לביתו לבש מכנסיים ארוכים וכו', ונכנס לאדמו"ר הריי"ץ מיד שנכנס אמר לו אדמו"ר הריי"ץ שהכירו מיד: 'מעדרייצאך און מעדרידצאך און צום סוף זעט מען זיך'. [מסתובבים לכאן ומסתובבים לכאן וסוכ"ס מתראים] והוא  התייפח מבכי (זיך געגאסן) וזהו שאפי' שלמד בקטנותו ורק שנה וחצי אבל היות ואחז בידית סוכ"ס חוזר למקורו. הדין הוא הוא אם ישנו אדם שיודע בדיוק את עניינו של עמלק וכל חוקיהם ונימוסיהם הרי אין צריך למחות אותו אבל אם יהי' חמור שאינו מבין ואינו יודע מה זה עמלק רק שהוא חמור של עמלק הרי צריך למחותו מן העולם מצד ששם עמלק נקרא עליו לכאורה מה הביאור בזה. אלא כדי להבין צריך להבין בענין התנשאות עצמית של עמלק שזהו מציאות עמלק ולכן זה שמשתייך לעצם עניינו של עמלק צריך למחות שזהו ענין עצמי ולא ענין גילויים כי מצד הגילויים הרי זה שמבין יותר ענין עמלק הרי צריך למחותו אבל היות ובעצם אינו שייך לעמלק הרי אין צריך למחותו כי במחיית עמלק זהו ענין עצמי שזהו רצון ה' שימחו אותו כי הוא זלע"ז לשם הוי' כמ"ש אין הכיסא שלם עד שימחה שמו של עמלק. לבעש"ט היו 60 תלמידים ולמגיד פי שנים ברוחו 120 תל' ואדמוה"ז אמר על ר' שלמה מקרלין שהי' טפח יותר גבוה מהעולם ולכן הרעיש עולמות והצ"צ מסביר שהעולם זהו ספי' המלכות מקור לנברא וטפח יותר נעלה זהו ספי' היסוד ולאין ערוך עם כל העילוי של ר' שלמה אדמוה"ז הרי לאין ערוך ענין זה בנוגע למעלת אדמוה"ז זה באופן אובייקטיבי לא אישי כי לא כהשוטים שחושבים שמדובר כאן על אנשים גשמיים וממילא סתירה בין אחד לשני כשאומרים שאחד יותר נעלה וכיו"ב ולכן אומרים הם שלהבעש"ט היו 60 תלמידים ולכן נהי' 60 שיטות בעבודת ה' אלא שזהו היות ויש 60 מדריגות בעבודת ה'. ולכן נעשה 60 תלמידים נשמות בגופים שיתגלה ה-60 עניינים רוחניים והיות ומדובר בעניינים רוחנים ולכן כל זה מדובר באופן אובייקטיבי לא בנגיעה אישית, לדוגמא א' שאל את אד"ש שידוע שהבעש"ט אמר שאם הי' רוצה הי' עולה בסערה השמימה כמו אליהו הנביא רק שרצה לקיים את עפר אתה ואל עפר תשוב. ושאל אחד את אד"ש וכי לאליהו הנביא הי' חסר השלימות של ענין זה והרבי האריך בזה אבל הנקודה בזה שדיבר כמו שוטה כי דיבר בנגיעה אישית כי כאן לא מדובר באנשים כאן מדובר בעניינים והמשכות רוחניות וכל אחד המשיך את ההמשכה שהי' צריך וממילא אליהו הנביא לפי עניינו לא הי' צריך והבעש"ט כן הי' צריך לפי עניינו ולא מדובר בבני אדם רק בעניינים רוחניים. וממילא אדמוה"ז היות עניינו הי' המשכת העצם ולכן נמשך בכל מקום ומקום ע"ד כמו החיות שנמצא בראש כמו ברגלים משא"כ הגילויים הרי כל דבר לפי אופנו 'שכל' צריך להגיע בהבנה דווקא ועניין ה'רצון' צריך להגיע בשליטה וממשלה ולא ח"ו שרוצה להגיד חסרון בעבודת ר' שלמה אלא כך הי' עניינו [נפש בעה"ב על הגוף בזה רואים ענין הבעה"ב היות שהחסידות זהו לא הגדר שלו].
וכן ישנו מה שהנפש יש לה שליטה על הגוף הרי כאן חייב להיות שהנפש יהי' דבר נפרד מהגוף ובכ"ז יהי' לו שליטה עליו, עד"ז בעולם ישנו מה שבעצם אין מציאות 'יש' לעולם כי כולא קמיה כלא חשיב וישנו ענין ב' שכל התוכן של הבריאה היא אלוקות. כשמדובר שרצון זהו בעה"ב על הכל א"א להגיד שיש לו תוכן של הכל כי אז זהו לא בעה"ב זהו שהם דבר אחד משא"כ ברצון הן שני דברים נפרדים והרצון הוא השליט.
וכן ישנו מה שהנפש יש לה שליטה על הגוף הרי כאן חייב להיות שהנפש יהי' דבר נפרד מהגוף ובכ"ז יהי' לו שליטה עליו, עד"ז בעולם ישנו מה שבעצם אין מציאות 'יש' לעולם כי כולא קמיה כלא חשיב וישנו ענין ב' שכל התוכן של הבריאה היא אלוקות. כשמדובר שרצון זהו בעה"ב על הכל א"א להגיד שיש לו תוכן של הכל כי אז זהו לא בעה"ב זהו שהם דבר אחד משא"כ ברצון הן שני דברים נפרדים והרצון הוא השליט.

גרסה מתאריך 00:48, 7 בדצמבר 2009